OTA VOICE
Αυτοδιοικητικά Νέα Περιφέρειες Ροή Ειδήσεων ΟΤΑ

Γέφυρα Σερβίων: Χθες μας καθησύχαζαν και σήμερα είναι “επαπειλούμενη κατάσταση”

Μιλώντας χθες στην έναρξη συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου Δυτικής Μακεδονίας ο περιφερειάρχης Γιώργος Κασαπίδης ζήτησε από το Υπουργείο Πολιτικής Προστασίας να κηρυχθεί η περιοχή γύρω από τη γέφυρα Σερβίων ως “επαπειλούμενης κατάστασης εκτάκτου ανάγκης”.

Σχολιάζει ο Ανδρέας Ρέος  (Σέρβια Κοζάνης)

Δυο μέρες μετά τη συνέντευξη που έδωσε ο κ. Κασαπίδης και καθησύχαζε για λύση του προβλήματος με 152.000 ευρώ και ενάμισι μήνα λειτουργίας της γέφυρας χωρίς περιορισμούς στη διέλευση, έρχεται αυτό. Eίμαστε πιο κοντά στην πλήρη απαγόρευση κυκλοφορίας, παρά στη λύση.

 

Για τη Γέφυρα των Σερβίων δε θα ενδιαφερθεί κανείς, αν δεν ενδιαφερθούμε εμείς.

Το έχω ξαναπεί: To κεντρικό κράτος δεν το ενδιαφέρει η σύνδεση των Σερβίων με την Κοζάνη, αλλά η σύνδεση της Κοζάνης με τη Λάρισα.
Η Κοζάνη επικοινωνεί με τη Θεσσαλονίκη μέσω Εγνατίας και με τη Λάρισα μέσω Ρυμνίου, όπου είναι και πάγιο το αίτημα για νέα εθνική οδό Κοζάνης-Λάρισας. Αν γίνει αυτός ο δρόμος, τη γέφυρα δε θα χρειάζεται να τη χρησιμοποιεί κανείς άλλος πέρα από τους Σερβιώτες.
Το πρόβλημα δε θα το έχει η Κοζάνη ούτε η Λάρισα. Το πρόβλημα το έχουν τα Σέρβια (και ο Βελβενδός).
Αυτός ο δρόμος ήταν κάποτε η εθνική οδός Αθηνών- Θεσσαλονίκης. Πολύ πριν μπουν τα Τέμπη.
Δεν είναι πια.
Ήταν κεντρικός εθνικός κόμβος.
Δεν είναι πια.
Δε μου βγάζετε από το μυαλό ότι το κόστος αποκατάστασης αξιολογείται ως “μεγάλο” για να εξυπηρετεί ουσιαστικά μόνο δύο μικρούς δήμους.
Αν γίνει μάλιστα (κάποια στιγμή) η νέα εθνική οδός Κοζάνης-Λάρισας, τα Καμβούνια, τμήμα του Δήμου Σερβίων, θα αποκοπούν και αυτά οικονομικά από τα Σέρβια. Τα Σέρβια θα είναι ένας δήμος de facto διχοτομημένος.
Η γέφυρα είναι ζωτικής σημασίας για τα Σέρβια και για τη Νεράιδα, η οποία ζει αποκλειστικά από την εστίαση.
Αμελητέες ποσότητες για τους βεζίρηδες του υδροκέφαλου κράτους.
Αυτό μόνο ας συνειδητοποιήσουν οι Σερβιώτες και οι Βελβενδινοί.
Τα Σέρβια θα καταντήσουν “τρύπα”, η “παράπλευρη απώλεια”. Δε μου το βγάζετε από το μυαλό. Η γέφυρα δεν είναι μέρος του σχεδιασμού τους. Με ημίμετρα θα σπρώξουν το πρόβλημα κάτω από το χαλάκι.
Εξού και οι 152.000 ευρώ για αποκατάσταση της ζημίας σε ενάμισι μήνα! Ούτε στο “εξοικονομώ κατ’οίκον” τέτοιος προϋπολογισμός.
Το πόσο ηλίθιο θα σε θεωρήσει κάποιος, εξαρτάται από το πόσο του το επιτρέψεις εσύ!
Συνεπώς, το ότι μας περνούν για ηλίθιους, δεν φταίνε αυτοί.
Και για να μην ξεχνιόμαστε
το θέμα το ανέδειξαν και τότε, πριν τέσσερα χρόνια, οι πολίτες. (Βλ. επισυναπτόμενες φώτος από τον φίλο Σάββα Φουντούλη).
Ακολούθησε μια αυτοψία με τον καθηγητή μηχανικής γεφυρών του πανεπιστημίου Surrey κ. Μητούλη το 2019 μαζί με τον περιφερειάρχη κ. Κασαπίδη.
Κατόπιν τούτου ακολούθησε μία σύμβαση συντήρησης και παρακολούθησης της γέφυρας και όλο αυτό το διάστημα των τεσσάρων ετών καθησύχαζαν τον κόσμο. Βλ 2:23:00 έως 2:52:00 στο επισυναπτόμενο video τον επιστημονικά υπεύθυνο κ. Πανέτσο, υψηλόβαθμο στέλεχος της ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΑΕ.
Μετά από όλες αυτές τις διαβεβαιώσεις, ότι όλα είναι καλά με τη γέφυρα και δεν υπάρχει κανένας λόγο ανησυχίας,
ήρθαν τα προχθεσινά μέτρα απαγόρευσης διέλευσης για οχήματα άνω των 3,5t και η διαπίστωση ότι η γέφυρα έχει τελικά σοβαρό πρόβλημα! Η σύμβαση αναθεωρείται, διότι “το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο απ’ ό,τι πίστευαν”.
Νέα σύμβαση συντήρησης τώρα, χωρίς χρονοδιάγραμμα παρακαλώ (δήλωση περιφερειάρχη: “δεν ξέρουμε τί άλλο θα προκύψει”) και πρόταση εκτροπής της κυκλοφορίας μέσω Ρυμνίου (βλ. παρακάτω ποστ με χάρτες) για οχήματα άνω των 3,5t. Νομίζω ότι τα ασθενοφόρα του ΕΚΑΒ είναι κάτω των 3,5t, οπότε μια ανακούφιση τη νιώθω ως προς αυτό.
Αυτό που κατάλαβα προσωπικά από τη συνέντευξη του Περιφερειάρχη Γιώργου Κασαπίδη είναι ότι πάρθηκε μια απόφαση με αποσπασματικές λύσεις και τοπικές διορθώσεις σε ένα γενικό πρόβλημα, το οποίο φαίνεται να έχει η γέφυρα.
1. Η μέχρι τώρα μελέτη αναθεωρήθηκε, άρα απέτυχε, προφανώς επειδή ήταν επιφανειακή και πλημμελής. Η επιθεώρηση ήταν μόνο οπτική, όπως παραδέχτηκε. Δηλαδή τόσα χρόνια απλώς κοιτούσαν; Αυτό που γίνεται τώρα με την εξέδρα έπρεπε να γίνει ήδη τότε. Καθυστερήσαμε τόσα χρόνια μόνο και μόνο για να καταλάβουμε ότι το πρόβλημα είναι μεγαλύτερο. Πόσο κόστισε η μέχρι τώρα σύμβαση και πώς αξιολογείται σχετικά με την ποιότητά της από μηχανικούς γεφυρών;
2. Δεν απάντησε με σαφήνεια στην ερώτηση για χρονοδιαγράμματα. “Θα δούμε τί άλλο θα προκύψει”. Άρα και αυτή η μελέτη είναι ελλιπής. Το βασικό στοιχείο μιας σοβαρής μελέτης είναι το χρονοδιάγραμμα. Δε γνωρίζει πότε θα αρθούν τα “προληπτικά” μέτρα. “Το συντομότερο δυνατόν” η απάντηση. Σε οποιαδήποτε χώρα της Ευρώπης αυτή η απάντηση θα ήταν απαράδεκτη.
3. Θεωρώ ότι οι φίλοι δημοσιογράφοι πρέπει να πάρουν τώρα συνέντευξη και από τους “έγκριτους μηχανικούς”, τους οποίους επικαλείται ο κ. περιφερειάρχης καθώς και από άλλους επιστήμονες ειδικούς στις κατασκευές γεφυρών και να τους θέσουν μεταξύ άλλων και το ερώτημα να αξιολογήσουν τη μέχρι τώρα σύμβαση, η οποία ήταν και πλημμελής και καθυστερημένη, καθώς και τη δυνατότητα αντικατάστασης των προβόλων εξ ολοκλήρου με νέους και το πιθανό κόστος μιας τέτοιας λύσης. Το ζήτημα επίσης δεν είναι μόνο πόσα αυτοκίνητα αντέχει η γέφυρα, το ζήτημα είναι τί σεισμό αντέχει και ποια θα είναι η διάρκεια ζωής της και μετά τις επιδιορθώσεις.
Θέλουμε επίσης να ξέρουμε αν αυτή η λύση που επιλέχτηκε είναι η μόνη ή αν υπάρχουν και άλλες εναλλακτικές, οι οποίες όμως απορρίφθηκαν για λόγους κόστους, ώστε να δούμε και πόσο κοστολογούν την ασφάλειά μας.
4. Πηγαίνουμε με ταχύτητα χελώνας. Στο “επιτελικό κράτος” (που έχει πολύδιαφημιστεί τόσο πια από την κυβέρνηση και παράταξη του κ. περιφερειάρχη ) ένα τέτοιο τεράστιο θέμα ασφαλείας θα όφειλε εξ ορισμού να απασχολεί απευθείας το Μαξίμου, ώστε να παρακαμφθούν γραφειοκρατικές και χρονοβόρες διαδικασίες. Αυτός είναι και ο ορισμός του “επιτελικού κράτους”, να αναλαμβάνει το κεντρικό κράτος ή πρωθυπουργός προσωπικά σε κατ’εξαίρεση περιπτώσεις μείζονος δημόσιας ασφάλειας όπως αυτή. Γιατί δεν το επικαλείται και δεν το “ενεργοποιεί” ο κ. περιφερειάρχης; Εφόσον διαπιστώνει τέτοιες καθυστερήσεις θα μπορούσε να τις αντιμετωπίσει έτσι.
5. Ειδικά οι επαγγελματίες των Σερβίων θα δεχτούν τώρα το μεγαλύτερο πλήγμα και όσον αφορά στην πελατεία τους και όσον αφορά στους προμηθευτές τους, καθώς και η Νεράιδα με λεωφορεία από Αθήνα και Λάρισα. Σαν να λέμε ότι ένα επαγγελματικό φορτηγό από τα Σέρβια δε θα μπορεί να παραδώσει παραγγελία στη Μεσιανή, άρα η Μεσιανή θα ψωνίζει από Κοζάνη. Οικιακές συσκευές, έπιπλα, εξοπλισμός σπιτιού, οικοδομικά υλικά, εφοδιαστική αλυσίδα super market, πώς θα μεταφέρονται τώρα; Προφανώς με μεγαλύτερο κόστος από άλλη διαδρομή που είτε δε θα είναι συμφέρουσα είτε θα μετακυλήσει την τιμή είτε στον επαγγελματία είτε στον καταναλωτή. Άρα οι επαγγελματίες των Σερβίων γίνονται αυτομάτως λιγότερο ανταγωνιστικοί.
6. Να επιστρέψουν οι υπηρεσίες στα Σέρβια. Αυτές που έφυγαν και πήγαν στην Κοζάνη. Ουσιαστικά έχουν παγιδεύσει τα Σέρβια. Σωστό και αποδεκτό κάθε προληπτικό μέτρο ασφαλείας, καμία αντίρρηση, αλλά βεβιασμένο χωρίς περαιτέρω σχεδιασμό και πρόνοια για τις γενικότερες οικονομικές επιπτώσεις και χωρίς αντισταθμιστικά μέτρα για την εύρυθμη λειτουργία της εφοδιαστικής αλυσίδας των Σερβίων.
Με τα φανάρια χάνουμε το δάσος και κοιτάμε το δέντρο. Η ουσία της συζήτησης είναι αλλού νομίζω.

Σχετικά Άρθρα

Προγραμματική Σύμβαση μεταξύ ΑΔΑ -ΤΕΕ για υπηρεσίες τεχνικού συμβούλου

otavoice

Στο Δήμο Τήνου ο Υφυπουργός Ναυτιλίας, Ιωάννης Παππάς

otavoice

Η Καστοριά τιμά τα 353.000 αθώα θύματα του Ποντιακού Ελληνισμού

otavoice

Δίκτυο μωβ κάδων για πρώτη φορά στο δήμο Τροιζηνίας-Μεθάνων

otavoice

Την ίδρυση σχολών πετράδων σε Πεντάλοφο Κοζάνης και Αρκαδία εξήγγειλε η υπουργός Πολιτισμού

otavoice

Δήμος Καλαμαριάς και Μαμαγαία δημιουργούν Κοινότητα Πάρκου Κόδρα

otavoice