Βρετανία: Βρέθηκε γιγάντιο απολίθωμα «θαλάσσιου δράκου» 180 εκατομμυρίων ετών

Τα κολοσσιαία απολιθωμένα λείψανα ενός ιχθυόσαυρου ηλικίας 180 εκατομμυρίων ετών έχουν βρεθεί στο Ηνωμένο Βασίλειο , σε αυτό που οι ερευνητές περιέγραψαν ως μία από τις πιο σημαντικές ανακαλύψεις στην περιοχή.

Ανακαλύφθηκε σε μια δεξαμενή στην κομητεία Rutland, στα αγγλικά East Midlands, το δείγμα είναι το μεγαλύτερο και πιο πλήρες απολίθωμα ιχθυόσαυρου που βρέθηκε ποτέ στο Ηνωμένο Βασίλειο, με μήκος σχεδόν 33 πόδια και με κρανίο βάρους ενός τόνου.

Θεωρείται επίσης ότι είναι το πρώτο από τα συγκεκριμένα είδη του — Temnodontosaurus trigonodon — που βρέθηκε στη Βρετανία.
Τα θαλάσσια ερπετά που ζούσαν δίπλα στους δεινόσαυρους, οι ιχθυόσαυροι έμοιαζαν με δελφίνια στο σχήμα του σώματος. Εξαφανίστηκαν πριν από περίπου 90 εκατομμύρια χρόνια, αφού εμφανίστηκαν για πρώτη φορά πριν από 250 εκατομμύρια χρόνια.
Ο ιχθυόσαυρος αποκαλύφθηκε για πρώτη φορά τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους στο Rutland Water Nature Reserve από τον Joe Davis, επικεφαλής της ομάδας διατήρησης από το Leicestershire και το Rutland Wildlife Trust, που λειτουργεί το φυσικό καταφύγιο σε συνεργασία με τον ιδιοκτήτη Anglian Water.

Ο Ντέιβις αναλάμβανε εργασίες ρουτίνας εξωραϊσμού, οι οποίες περιελάμβαναν την αποστράγγιση του νερού στη λιμνοθάλασσα, όταν εντόπισε τμήματα σπονδύλων να προεξέχουν από τη λάσπη, ανέφερε το Leicestershire and Rutland Wildlife Trust σε δελτίο τύπου .
Στη συνέχεια ακολούθησε μια μεγάλης κλίμακας ανασκαφή τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβριο από μια ομάδα παλαιοντολόγων, με επικεφαλής τον Ντιν Λόμαξ, ειδικό σε ιχθυόσαυρους και σημερινό επισκέπτη επιστήμονα στο Πανεπιστήμιο του Μάντσεστερ.
«Το μέγεθος και η πληρότητα μαζί είναι αυτό που το κάνει πραγματικά εξαιρετικό», είπε ο Λόμαξ στο CNN, προσθέτοντας ότι προηγούμενα ευρήματα ιχθυόσαυρων στο Ηνωμένο Βασίλειο «δεν ήταν τόσο ολοκληρωμένα και τόσο μεγάλα όσο αυτό».
Ο Lomax είπε ότι ήταν το πιο ολοκληρωμένο μεγάλο δείγμα — το οποίο ταξινόμησε ως μήκους 10 ή περισσότερων μέτρων — που βρέθηκε παγκοσμίως. Είπε ότι ήταν «μια πραγματικά φανταστική ανακάλυψη» καθώς και, για τον ίδιο, «ένα πραγματικό highlight καριέρας».

«Αυτή ήταν η κορυφή της τροφικής αλυσίδας, ο κορυφαίος θηρευτής», είπε στο CNN για την ανακάλυψη. «Λοιπόν αυτό θα ήταν να τρώει με άλλους ιχθυόσαυρους, θα έτρωγε μεγάλα ψάρια, θα έτρωγε, αν μπορούσε να τους πιάσει, και καλαμάρια».
Ωστόσο, ο Lomax είπε ότι η ανακάλυψη ήταν η «κορυφή του παγόβουνου», με πολλά να αποκαλυφθούν το δείγμα μετά την απομάκρυνση των κομματιών βράχου, με την πιθανότητα ότι το τελευταίο γεύμα του ιχθυόσαυρου μπορεί να είχε διατηρηθεί ή ακόμη και ότι το ερπετό θα μπορούσε έχουν μείνει έγκυος.
«Ήταν απλά συγκλονιστικό», είπε στο CNN η Ρίγκαν Χάρις, εκπρόσωπος της Anglian Water. «Εννοώ, κάπως δεν πίστευες στα μάτια σου όταν το κοιτούσες μπροστά σου. Αλλά ναι, απίστευτο.»

Ο Χάρις, ο οποίος βρισκόταν στο χώρο της ανασκαφής, είπε ότι μικρότεροι ιχθυόσαυροι είχαν βρεθεί προηγουμένως στην τοποθεσία Rutland Water, αλλά η «απολύτως κλίμακα» και η «καλά διατηρημένη» φύση αυτής της συγκεκριμένης ανακάλυψης την έκαναν μοναδική.
Ο Paul Barrett, Merit Researcher στο τμήμα Παλαιοβιολογίας των Επιστημών της Γης για Σπονδυλωτά και Ανθρωπολογία στο Μουσείο Φυσικής Ιστορίας στο Λονδίνο, είπε ότι ο ιχθυόσαυρος Rutland ήταν «πιθανώς ένα από τα μεγαλύτερα απολιθωμένα ερπετά που έχουν βρεθεί ποτέ, συμπεριλαμβανομένων των δεινοσαύρων». Ο Μπάρετ δεν συμμετείχε στο εύρημα.
«Είναι πραγματικά ένα πραγματικά εντυπωσιακό, θεαματικό αντικείμενο», είπε ο Μπάρετ στο CNN. «Σίγουρα μια από τις πιο εντυπωσιακές ανακαλύψεις θαλάσσιων απολιθωμάτων από το Ηνωμένο Βασίλειο που μπορώ να θυμηθώ τουλάχιστον τα τελευταία 20 με 30 περίπου χρόνια».
Ο Μπάρετ, του οποίου το έργο έχει καλύψει δεινόσαυρους και άλλα εξαφανισμένα ερπετά, συμπεριλαμβανομένων των ιχθυόσαυρων, είπε ότι το εύρημα επιβεβαίωσε τον «κοσμοπολιτισμό» του είδους, που στο παρελθόν ήταν κυρίως γνωστό στη Γερμανία.

Το δείγμα αυτή τη στιγμή αντιμετωπίζεται από ειδικό παλαιοντολόγο συντηρητή, μια διαδικασία που θα διαρκέσει 12-18 μήνες. Κατόπιν αυτού, είπε ο Χάρις, στόχος θα είναι να εκτεθεί σε δημόσια προβολή.
«Είμαστε πολύ περήφανοι για αυτό, και ξέρω ότι είναι και η τοπική κοινότητα», είπε στο CNN. «Θέλουμε πολύ να το φέρουμε πίσω στο Ράτλαντ και να το εκθέσουμε για να το απολαύσει ο κόσμος».
Για τον Lomax, τον επικεφαλής ερευνητή, μια ελπίδα είναι να εξερευνήσει περαιτέρω την τοποθεσία Rutland Water, καθώς έξι ή επτά σπόνδυλοι από άλλους ιχθυόσαυρους αποκαλύφθηκαν επίσης κατά τη διάρκεια της ανασκαφής.
Είπε ότι το γεγονός ότι «συνέβησαν απίστευτα πράγματα για να γίνει αυτό το εύρημα» δεν του είχε χαθεί.
«Ειλικρινά, είναι απίστευτα ασυνήθιστο», είπε ο Λόμαξ στο CNN. «Μεγάλοι κυνηγοί απολιθωμάτων ή παλαιοντολόγοι, μπορούν να ψάξουν ολόκληρη την καριέρα τους και να μην βρουν ποτέ κάτι τέτοιο, ακόμα κι όταν ξέρετε πού ψάχνετε».

Πηγή CNN