Η διατροφή των παιδιών την εορταστική περίοδο Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιάς

Από την Μελίνα Σ. Καριπίδου, MSc, Κλινική Διαιτολόγος Διατροφολόγος, Επιστημονική Συνεργάτιδα Χαροκοπείου Πανεπιστημίου & Επιστημονική συνεργάτιδα της Π.Ε.Α.Ν.Δ (σωματείο-μέλος της Ένωσης Μαζί για το Παιδί)

Οι γιορτές των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς αποτελούν μία από τις πιο αγαπημένες περιόδους των παιδιών. Δώρα, παιχνίδια, ανεμελιά και συνευρέσεις με φίλους και συγγενείς. Ωστόσο, μέσα σε αυτή την περίοδο τροποποιούνται σημαντικά οι διατροφικές τους επιλογές, οι συνήθειες ύπνου καθώς και εκείνες της σωματικής δραστηριότητας.

Σε σχέση με τις διατροφικές συνήθειες, συχνά παραλείπεται το πρωινό λόγω αλλαγών στο ωράριο, αυξάνεται η διαθεσιμότητα άρα και η κατανάλωση των γλυκών, περιορίζεται η κατανάλωση φρούτων και λαχανικών. Επίσης, αλλάζουν τα ωράρια ύπνου και μειώνεται και η σωματική δραστηριότητα. Αυτή την περίοδο, που η οικογένεια περνάει περισσότερο χρόνο μαζί, οι γονείς μπορούν να αποτελέσουν πρότυπο για τα παιδιά και να επιτευχθεί μία ισορροπημένη διατροφή, χωρίς αυστηρούς περιορισμούς.

Ας χρησιμοποιήσουμε έναν παράδοξο τρόπο για να επιτύχουμε μια ισορροπημένη διατροφή, αυξάνοντας την κατανάλωση ορισμένων τροφίμων ώστε να αναστείλουν την αυξημένη κατανάλωση άλλων ή ακόμη και την αύξηση του βάρους.

Αυξήστε τα φρούτα! Η αυξημένη κατανάλωση των γλυκών και τα μεγαλύτερα κύρια γεύματα έχουν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό της κατανάλωσης των φρούτων τόσο στα παιδιά όσο και τους ενήλικες. Για να μην μειωθεί σημαντικά η ποσότητα των φρούτων που θα καταναλώσετε αυτές τις γιορτές, προσπαθήστε να τα ενσωματώσετε μαζί με τα κύρια γεύματά σας όπως μέσα στις σαλάτες, ως επιδόρπιο, στο πρωινό, ως βραδινό ή ακόμη και με τη μορφή smoothies κατά τη διάρκεια της ημέρας!

Αυξήστε τα λαχανικά! Τόσο η μεγάλη διαθεσιμότητα τροφίμων και φαγητών όσο και η διαθεσιμότητα φαγητών που δεν καταναλώνουμε πολύ συχνά μέσα στο έτος έχουν ως αποτέλεσμα την μείωση της κατανάλωσης λαχανικών. Κατά τη διάρκεια των χριστουγεννιάτικων εορτών μικροί και μεγάλοι καταναλώνουν λιγότερη ποσότητα σαλάτας απ’ ότι συνήθως και λιγότερα συχνά φαγητά τα οποία περιλαμβάνουν λαχανικά. Προσπαθήστε να έχετε διάφορες επιλογές λαχανικών στο τραπέζι (ωμά, βραστά, ψητά) ή και να προσθέτετε λαχανικά στα φαγητά που μαγειρεύετε (π.χ. κάποιο κρέας με λαχανικά ή πίτες/τάρτες με λαχανικά, κά). Εξαιρετική εορταστική επιλογή αποτελούν οι σούπες (βελουτέ ή μη) λαχανικών!

Προσθέστε πρωινό! Πολλές φορές κατά τη διάρκεια των εορτών τα παιδιά ξυπνάνε πιο αργά το πρωί ή/και τρώνε μεσημεριανό πιο νωρίς, με αποτέλεσμα να παραλείπουν το πρωινό τους. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να μην παραλείπετε το πρωινό τόσο γιατί αποτελεί μία από τις καλύτερες μεθόδους ελέγχου της όρεξης και του σωματικού βάρους όσο και μια ιδανική ευκαιρία για οικογενειακή συνεύρεση. Επίσης, αυτή η τακτική μπορεί να οδηγήσει σε υπερκατανάλωση φαγητού στο επόμενο γεύμα.

Αυξήστε τη σωματική σας δραστηριότητα! Λίγο η χαλάρωση και η ανάγκη για ξεκούραση κατά τη διάρκεια των εορτών, λίγο το κρύο του χειμώνα, λίγο οι συνευρέσεις με οικογένεια και φίλους έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της σωματικής δραστηριότητας. Εύκολοι τρόποι για να το αλλάξετε είναι να κάνετε διάφορες δραστηριότητες μαζί με τα παιδιά χωρίς τη χρήση αυτοκινήτου όπως είναι η βόλτα στα μαγαζιά, τα ψώνια του σούπερ μάρκετ και της λαϊκής. Επίσης, να καθιερώσετε καθημερινές όμορφες βόλτες στο κέντρο της Αθήνας, σε πάρκα, σε μουσεία, στην Ακρόπολη, κά. Ιδιαίτερα χρήσιμη θα είναι και η χρήση βηματομετρητή, ο οποίος θα βοηθήσει μικρούς και μεγάλους να γνωρίζουν τα επίπεδα της σωματικής τους δραστηριότητας καθώς και να τα αυξήσουν! Επίσης, δραστηριότητες που μπορείτε να κάνετε με τα παιδιά σας μέσα στο σπίτι και να μειώσετε την ενασχόληση όλων με το φαγητό είναι η κηπουρική, τα παζλ, η γυμναστική, το διάβασμα, οι ταινίες, τα επιτραπέζια παιχνίδια, η ζωγραφική, κά.

 




Σχολιάστε