Έξι προτάσεις για μεταφορά αρμοδιοτήτων στους Δήμους από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις

Γράφει ο Μανώλης Αντωνάκος, Γενικός Γραμματέας του Δήμου Μοσχάτου- Ταύρου

Από την εμπειρία μας έχουμε διαπιστώσει, ότι μια σειρά από αρμοδιότητες των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων πρέπει να μεταφερθούν στην Αυτοδιοίκηση Α΄ Βαθμού και κάποιες να καταργηθούν εντελώς, λόγω επικάλυψης τους από άλλες κρατικές υπηρεσίες. Ενδεικτικά αναφέρω τις παρακάτω προτάσεις :

1) Δεν χρειάζεται και είναι περιττή η διαδικασία έγκρισης αγοράς οχημάτων των Δήμων από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, αφού οι Δήμοι ως αυτοτελείς οργανισμοί, αποφασίζουν με βάση τις ανάγκες τους για την αγορά οχημάτων και έχουν εγγράψει στους προϋπολογισμούς τους τα σχετικά κονδύλια. Χαρακτηριστικό παράδειγμα προς επίρρωση των παραπάνω, αποτελεί το πρόσφατο παράδειγμα ότι, ενώ εγκρίθηκε με απόφαση του Υπουργού Εσωτερικών η χρηματοδότηση των Δήμων για την αγορά απορριμματοφόρων και λοιπών οχημάτων με το Πρόγραμμα Φιλόδημος, με την ισχύουσα διαδικασία οι Δήμοι θα πρέπει να λάβουν σχετική έγκριση για την αγορά τους και από τις οικείες Αποκεντρωμένες Διοικήσεις αλλιώς δεν μπορούν να προκηρύξουν τους σχετικούς διαγωνισμούς !

2) Η έγκριση κατανάλωσης των καυσίμων, δεν μπορεί να πραγματοποιείται από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις αφού οι Δήμοι καλύπτουν τις δαπάνες αυτές από τα ανταποδοτικά τέλη και είναι σε θέση να γνωρίζουν καλύτερα από όλους τις ανάγκες κίνησης των οχημάτων καθαριότητας. Είναι υπερβολικό και εξόχως γραφειοκρατικό το μέτρο αυτό, το οποίο καμία σχέση δεν έχει με την αυτοτέλεια της αυτοδιοίκησης.

3) Δεν πρέπει να απαιτείται αίτημα των Δήμων προς την Αποκεντρωμένη Διοίκηση για έγκριση θέσης σε κυκλοφορία οχημάτων, αφού υπάρχουν σαφείς διατάξεις που εφαρμόζονται από τις υπηρεσίες του Υπουργείου Μεταφορών εκδίδοντας τη λεγόμενη έγκριση τύπου για κάθε όχημα, ενέργεια που αποτελεί προϋπόθεση για τη κυκλοφορία του και τη λήψη πινακίδων από τις οικείες διευθύνσεις μεταφορών των Περιφερειακών Ενοτήτων, η των Τεχνικών υπηρεσιών τους, όταν πρόκειται για μηχανήματα έργου

4) Το ίδιο ισχύει και για την έγκριση παύσης κυκλοφορίας οχημάτων, αφού η ανάγκη για απόσυρση παλαιών αυτοκινήτων , διαπιστώνεται από την αρμόδια υπηρεσία του Δήμου (συνεργείο, μηχανολογικό) και στη συνέχεια αποσύρονται στον ΟΔΔΥ αφού κατατεθούν νωρίτερα οι πινακίδες στην αρμόδια υπηρεσία της Διεύθυνσης Μεταφορών. Ενώ μέχρι τώρα η εισήγηση της Υπηρεσίας του Δήμου διαβιβάζεται στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση για να ακολουθήσει η παραπάνω διαδικασία. Δηλαδή σε δουλειά να βρισκόμαστε.

5) Έγκριση προσλήψεων ανταποδοτικού χαρακτήρα. Μετά την απόφαση του Συλλογικού Οργάνου του Δήμου για προσλήψεις εκτάκτου προσωπικού ανταποδοτικού χαρακτήρα , δεν ωφελεί σε τίποτα, και μόνο καθυστέρηση επιφέρει η σημερινή διαδικασία ,με την οποία η έγκριση των προσλήψεων αυτών από το Υπουργείο Εσωτερικών, γίνεται μέσω των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Η διαδικασία αυτή είναι άσκοπη και χρονοβόρα, ενώ η ανάγκη για πρόσληψη εργατών καθαριότητας, είναι άμεση και επιτακτική για την προστασία της Δημόσιας Υγείας. Εφόσον η έγκριση δίνεται από το Υπουργείο Εσωτερικών πρέπει να γίνεται απευθείας μετά το αίτημα του Δήμου χωρίς ενδιάμεσο σταθμό.

Επίσης στις περιπτώσεις αυτές, με δεδομένο το υπόδειγμα προκήρυξης του ΑΣΕΠ που τηρούν οι Δήμοι να μην απαιτείται κάθε φορά η αποστολή της προκήρυξης προκειμένου να γίνει η έγκρισή της από το ΑΣΕΠ, αλλά να διατηρείται το δικαίωμα του ελέγχου της διαδικασίας από το ΑΣΕΠ, σε κάθε στάδιο. Έτσι θα υπάρχει εξοικονόμηση χρόνου και συντομότερο αποτέλεσμα

6) Η έγκριση των προϋπολογισμών των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων, από τις αποκεντρωμένες Διοικήσεις με δεδομένο ότι προηγείται ο έλεγχος τους από το Οικονομικό Παρατηρητήριο του Υπουργείου Εσωτερικών, το μόνο που επιφέρει είναι χρονικές καθυστερήσεις, στην υλοποίηση των λειτουργιών των Δήμων και των Νομικών τους Προσώπων. Μπορεί δε εύκολα να αντιληφθεί κανείς τόσο τον φόρτο εργασίας της Αποκεντρωμένης Διοίκησης , όσο και την επακόλουθη καθυστέρηση της έγκρισης των προϋπολογισμών. Αν αναλογιστεί κανείς για παράδειγμα πόσος χρόνος απαιτείται για την έγκριση των προϋπολογισμών των 66 Δήμων της Αττικής και των δεκάδων Νομικών Προσώπων των Δήμων από την αποκεντρωμένη Διοίκηση τότε θα καταλάβει αμέσως σε τι αναφερόμαστε. Με τη διπλή αυτή διαδικασία παρατηρητηρίου και αποκεντρωμένων χάνεται παραγωγικός χρόνος από την υλοποίηση των προϋπολογισμών των Δήμων και των Νομικών Προσώπων του επόμενου έτους.

Οι παραπάνω προτάσεις στοχεύουν στην απλοποίηση διαδικασιών για την αποτελεσματικότερη λειτουργία της Διοίκησης και φυσικά των Δήμων προς όφελος των πολιτών και η υλοποίηση τους θα συμβάλει σε αυτή τη κατεύθυνση.




Σχολιάστε