Οι 12 Ένορκοι επιστρέφουν για 7η χρονιά στο Θέατρο Άνεσις

ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ, η παράσταση που έχει κερδίσει την αγάπη και την εμπιστοσύνη του κόσμου, επιστρέφει για μια δυναμική 7η χρονιά, από το Σάββατο 9 Οκτωβρίου στο θέατρο ΑΝΕΣΙΣ μετατρέποντάς το σε δικαστικό μέγαρο και φέρνοντας ξανά ενόρκους και θεατές αντιμέτωπους με τις συνειδήσεις τους.

O «Ένορκος 8», Μάνος Ζαχαράκος μιλά αποκλειστικά στο OTAVOICE και την Λία Τσεκούρα για τον καταλυτικό ρόλο του, το θέατρο και τα ηθικά διλήμματα.

Η παράσταση παίζεται για 7η συνεχή χρονιά. Ποιος θεωρείτε είναι ο λόγος που έχει τέτοια απήχηση στο θεατρικό κοινό;

Πρόκειται για μια παράσταση που θίγει θέματα διαχρονικά και επίκαιρα. Θεωρώ ότι η μεγάλη επιτυχία οφείλεται τόσο στο ίδιο το έργο ,όσο και στους ανθρώπους που έχουν δουλέψει για να πάρει σάρκα και οστά από την εξαιρετική σκηνοθετική μάτια της Κωνσταντίνας Νικολαΐδη, η οποία με έμπνευση και αγάπη κατάφερε να μεταφέρει στο τώρα μια εποχή που θέματα όπως ο ρατσισμός, η θανατική ποινή και η δικαιοσύνη  ήταν και είναι λόγοι να διχαστούν οι άνθρωποι .Φυσικά οι εξαιρετικοί συνάδελφοι ηθοποιοί, τεχνικοί, βοηθοί και όλοι όσοι αποτελούν μέρος αυτής βάζοντας ο καθένας το λιθαράκι του!

Υπήρξαν σημεία του ρόλου σας που ήρθαν αντιμέτωπα με στοιχεία του χαρακτήρα σας;

Ο ένορκος 8 που υποδύομαι είναι εκείνος που αντιστέκεται στην απερίσκεπτα εύκολη απόφαση των υπολοίπων ενόρκων να καταδικαστεί ένας συνάνθρωπος που μάλιστα είναι ένα παιδί. Είναι ένας άνθρωπος με ενσυναίσθηση και παλεύει με σθένος να δώσει μια ευκαιρία σε ένα παιδί που πρόκειται να καταδικαστεί σε θάνατο. Υπερασπίζεται με όλο του το είναι τη ζωή του παιδιού και το ενδεχόμενο αθωότητας μόνος του απέναντι  σε «ανθρωποφάγους» που ελαφρά τη καρδία τον καταδικάζουν. Αυτό με έκανε πολλές φορές να αναρωτηθώ για το τι ακριβώς σημαίνει δικαιοσύνη στις μέρες μας και πως εγώ παίρνω θέση σε αυτό. Χαίρομαι που συμφωνώ  απόλυτα με το ρόλο μου και παλεύω όπως μπορώ για να έχουν όλοι οι άνθρωποι ίσα δικαιώματα και ευκαιρίες! Έρχομαι σε αντιπαράθεση με τους αστόχαστους ανθρώπους που ενδιαφέρονται μόνο για το συμφέρον τους καταπατώντας ανθρώπινα δικαιώματα.

Το έργο προσεγγίζει το ζήτημα της ηθικής και της αναγνώρισης/ενσυναίσθησης των  ψυχικών τραυμάτων του συνανθρώπου μας ανεξαρτήτως ηλικίας, φύλου και κοινωνικής τάξης. Ποια είναι η δική σας άποψη και πόσο συνδέεται η προσέγγιση αυτή με το σήμερα;

Για εμένα η ενσυναίσθηση είναι η μεγαλύτερη αρετή. Είναι θεμελιώδες ζήτημα για να μπορεί ένας άνθρωπος να είναι ευτυχισμένος. Εάν δεν μπορέσεις να κατανοήσεις τον συνάνθρωπο, τους γονείς, τα παιδιά τους φίλους δεν μπορείς να είσαι ένας ώριμος συναισθηματικά άνθρωπος. Επομένως είναι δύσκολο να επιβιώσεις, να ελέγξεις τις ψυχολογικές σου διακυμάνσεις ώστε να μην επηρεάζουν την κρίση σου. Είναι σχεδόν ακατόρθωτο να απολαύσεις συναισθηματικούς δεσμούς και να αναπτύξεις σχέσεις. Πώς μπορείς να διαμορφώσεις αξίες όταν δεν μπορείς να αποδεχτείς τη διαφορετικότητα; Όταν λειτουργείς τραυματικά στον ψυχισμό του άλλου; Όταν υπάρχει ενσυναίσθηση υπάρχει και ακεραιότητα. Εφόσον έχεις την ικανότητα να αισθάνεσαι τα συναισθήματα του άλλου σα να είναι δικά σου, τότε είσαι ένα βήμα πιο κοντά στον εαυτό σου και στην υγεία!

Όταν αποφασίζουμε να ανεβάσουμε  ένα θεατρικό έργο δεν γνωρίζουμε ποτέ ποιο θα είναι το αποτέλεσμα, πάντα προσπαθούμε να προσεγγίσουμε το ιδανικό. Πολλές φορές παραλληλίζω την θεατρική πράξη με την μαγειρική και συγκεκριμένα με την ζαχαροπλαστική. Η σωστή δοσολογία στα υλικά μπορεί να δώσει ένα πολύ καλό αποτέλεσμα.

Αυτό νομίζω συμβαίνει και στην δική μας περίπτωση. Η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη έχει επιλέξει ένα σπουδαίο έργο με συντελεστές που πίστεψαν στο όραμά της. Οι ηθοποιοί λοιπόν, ο σκηνογράφος, ο φωτιστής, ο ενδυματολόγος και ο κοινός  κώδικας που δημιουργήθηκε μεταξύ όλων αυτών δημιούργησαν μια σπουδαία παράσταση που αγαπήθηκε από τον κόσμο

Υπήρξαν σημεία του ρόλους σας που ήρθαν αντιμέτωπα με τα στοιχεία του χαρακτήρα σας;

Πολλές φορές έχω έρθει αντιμέτωπος με ρόλους που είναι εκ διαμέτρου αντίθετοι με αυτά που πρεσβεύω και τον χαρακτήρα μου. Στη συγκεκριμένη περίπτωση όμως αυτά που πρεσβεύει ο ρόλος προσπαθώ να τα τηρώ στη ζωή μου. Ο συγκεκριμένος ρόλος είναι η φωνή της λογικής, είναι ο άνθρωπος που προσπαθεί να μας πει να βλέπουμε τα πράγματα σε βάθος και όχι επιφανειακά, στέκεται αντιμέτωπος σε άλλους 11 και προσπαθεί να τους αλλάξει τη γνώμη. Προσπαθεί να τους πει ότι η αξία της ανθρώπινης ζωής είναι πολύ μεγάλη. Έτσι νομίζω ξεκινάνε οι επαναστάσεις, από έναν φωτισμένο άνθρωπο που θα συμπαρασύρει κι άλλους. Το ζήτημα είναι να προσπαθούμε να προσεγγίσουμε αυτές τις μεγάλες αξίες – εγώ δεν ξέρω αν τα ‘χω καταφέρει.

Θα μας περιγράψετε τα συναισθήματά σας πάνω στο σανίδι μετά από τόσο καιρό;

Προσωπικά χρειαζόμουν απόσταση από την δουλειά μου, μπορώ να πω ότι μου έκανε καλό η καραντίνα. Συζήτησα πολύ με τον εαυτό μου, αφουγκράστηκα τον κόσμο και τα προβλήματα του. Ήταν για μένα πολύ μεγάλη ευκαιρία να επαναπροσδιορίσω κάποια θέματα και νομίζω ότι με την απόσταση αυτό το κέρδισα. Η χαρά μου όμως είναι πολύ μεγάλη που ξαναβρίσκομαι στη σκηνή με συναδέλφους που αγαπώ.

Τι σημαίνει για σας το θέατρο;

Μέσω του θεάτρου μπορώ να συνομιλώ με τον κόσμο για πανανθρώπινα ζητήματα που σίγουρα αφορούν όλους Η επαφή μου με σπουδαία κείμενα νομίζω ότι με κάνει καλύτερο άνθρωπο.

Υπάρχουν ρόλοι που θα θέλετε να ερμηνεύσετε στο μέλλον;

Δεν σχεδιάζω για το μέλλον συνήθως αφήνω το μέλλον να σχεδιάσει για μένα, απλά εγώ προσπαθώ με το ένστικτό μου τη λογική μου και όσο μυαλό μου έχει απομείνει να κάνω σωστές επιλογές. 

Θεωρείται ότι ένας ηθοποιός που ερμηνεύει για σειρά ετών ένα ρόλο μπορεί να εγκλωβιστεί σε αυτό το ρόλο;

Αυτό μπορεί να συμβεί κάποιες φορές σε ηθοποιούς που ασχολούνται μόνο με «τύπους» και όχι με χαρακτήρες. Αυτό που προσπαθώ να κάνω εγώ είναι να εμβαθύνω πάντα στους ρόλους μου και να τους εξελίξω και μέσα από αυτή τη διαδικασία εξελίσσομαι και εγώ – δε νομίζω ότι εγκλωβίζομαι.

Ποιες σκέψεις συνοδεύουν το θεατή μετά την παράσταση;

Ο κάθε θεατής αποκομίζει αυτό που θέλει, παίρνει τα μηνύματα του και εξελίσσεται μέσα από αυτά. Αν μπορέσουμε μέσω του θεάτρου να αφυπνίσουμε τον θεατή και να τον κάνουμε να προβληματιστεί, αυτό θα είναι μεγάλο κέρδος και για αυτούς που βρίσκονται πάνω στη σκηνή αλλά και για το κοινό.

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Κάθε ψηφοφορία των ενόρκων είναι και μία μάχη,

αλλά μία μάχη που πρέπει να κερδηθεί με όπλο την αλήθεια!

Ποια θα είναι η ετυμηγορία τους;

Και με τι «κόστος» για τον καθέναν από αυτούς;

Τη μετάφραση και τη σκηνοθεσία της παράστασης υπογράφει η Κωνσταντίνα Νικολαΐδη σε παραγωγή της A PRIORI www.apriori.gr.

Υπόθεση

Στη Νέα Υόρκη του 1957, ένα αλλοδαπό αγόρι 16 χρόνων κατηγορείται για φόνο. Η τύχη του είναι στα χέρια 12 ενόρκων οι οποίοι θα αποφασίσουν αν είναι ένοχο. Σ’ αυτή την περίπτωση η θανατική ποινή είναι υποχρεωτική. Οι 12 άντρες, κλειδωμένοι σ’ ένα δωμάτιο, άλλοτε ταυτίζονται κι άλλοτε συγκρούονται. Πρέπει να αποφασίσουν ομόφωνα για τη ζωή ενός ανθρώπου αντιμετωπίζοντας, ο καθένας από αυτούς, τη συνείδησή του, αλλά και τις συνειδήσεις των υπολοίπων. Οι 12 ένορκοι αντικατοπτρίζουν τις προκαταλήψεις της κοινωνίας μέσα από 12 πεντακάθαρα ψυχογραφήματα που ξετυλίγονται βίαια μπροστά στα μάτια του θεατή.

Κείμενο: Reginald Rose

Μετάφραση/Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη

Δραματουργική επεξεργασία: Κωνσταντίνα Νικολαΐδη & Νότης Παρασκευόπουλος

Σκηνικά: David Negrin

Κοστούμια: Κική Μήλιου

Πρωτότυπη μουσική: Γιώργος Περού

Κίνηση: Χριστίνα Φωτεινάκη

Σχεδιασμός φωτισμών: Αλέξανδρος Αλεξάνδρου

Φωτισμοί: Μανώλης Μπράτσης

Βοηθοί σκηνοθέτη: Μαγδαληνή Παλιούρα, Κατερίνα Κωνσταντέλλου

Βοηθός ενδυματολόγου: Δανάη Ανεζάκη

Φωτογραφίες/Γραφιστική επιμέλεια/Τρέιλερ: GRID FOX

Επικοινωνία: Άντζυ Νομικού

Οι 12 ένορκοι (αλφαβητικά)

Νίκος Βατικιώτης, Δημήτρης Δεγαΐτης, Αλμπέρτο Εσκενάζυ, Μάνος Ζαχαράκος, Κώστας Καζανάς, Αλέξανδρος Καλπακίδης, Μιχάλης Μαρκάτης, Κωνσταντίνος Μπάζας, Παντελής Παπαδόπουλος, Τάσος Παπαδόπουλος, Ορέστης Τρίκας, Βασίλης Φακανάς

Στον ρόλο του φύλακα o Αλέξης Σταυριανός

Τη φωνή της χαρίζει η Νένα Μεντή

Ημέρες & ώρες παραστάσεων

Πρεμιέρα: Σάββατο 9 Οκτωβρίου 2021

Τετάρτη & Σάββατο: 19.15

Παρασκευή: 21.30

Κυριακή: 18.30

ΚΑΘΕ ΤΕΤΑΡΤΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΙ ΚΑΙ ΑΓΓΛΙΚΟΙ ΥΠΕΡΤΙΤΛΟΙ

EVERY WEDNESDAY GREEK AND ENGLISH SURTITLES

ΚΡΑΤΗΣΕΙΣ ΜΕ SMS ΓΙΑ ΚΩΦΟΥΣ ΚΑΙ ΒΑΡΗΚΟΟΥΣ ΘΕΑΤΕΣ: 6947125427

Σε συνεργασία με την Liminal www.liminal.eu

Τιμές εισιτηρίων

Πλατεία Α: 18€

Πλατεία Β: 15€

Εξώστης: 12€ (Προσφορά 10€ για όλο τον Οκτώβριο)

ΜΕΡΟΣ ΤΩΝ ΕΣΟΔΩΝ ΟΛΑ ΤΑ ΧΡΟΝΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΔΙΑΤΙΘΕΤΑΙ ΣΤΟ ΕΙΔΙΚΟ ΚΑΤΑΣΤΗΜΑ ΚΡΑΤΗΣΗΣ ΝΕΩΝ ΑΥΛΩΝΑ.

Προπώληση εισιτηρίων

https://www.ticketmaster.gr/showEventInfo.html?idEvent=2005417

  • Τηλεφωνικό Κέντρο TICKETMASTER, τηλ. 2108938111

Πληροφορίες

Θέατρο Άνεσις, τηλ. 2107718943

Λεωφόρος Κηφισίας 14, Αθήνα, 11526

Χάρτης: theatre_googlemaps

www.theatroanesis.gr

https://www.facebook.com/anesistheatre

Πρόσβαση στο θέατρο Άνεσις

  • Μετρό: Στάση Αμπελόκηποι

  • Λεωφορείο: 550, Α7, Β5, Ε14

  • Αμάξι: Parking (Κομοτηνής 2, Μενεμένη 11526) Χάρτης: parking_googlemaps 4’ περπάτημα από το θέατρο

Χρέωση 5€ με την επίδειξη του εισιτηρίου της παράστασης

Διάρκεια παράστασης

100’ (χωρίς διάλειμμα)

Facebook Page

https://www.facebook.com/12enorkoi/

&

https://www.facebook.com/theatreapriori/

ΠΡΟΣΟΧΗ

  • Το θέατρο Άνεσις έχει οριστεί από την διεύθυνσή του, ως χώρος covidfree και δέχεται μόνο θεατές που έχουν πιστοποιητικό νόσησης ή πιστοποιητικό εμβολιασμού κατά του COVID-19. Κατά την είσοδο των θεατών στους χώρους γίνεται έλεγχος των πιστοποιητικών αυτών, καθώς και του πιστοποιητικού ταυτοπροσωπίας (αστυνομική ταυτότητα, διαβατήριο, δίπλωμα οδήγησης). Η είσοδος των ανήλικων θεατών, προϋποθέτει την επίδειξη υπεύθυνης δήλωσης των γονέων για τη διενέργεια self-test.

  • Για αποφυγή συνωστισμού και καθυστέρησης της έναρξης της παράστασης, παρακαλούνται οι θεατές να βρίσκονται εγκαίρως στον χώρο του θέατρου.

  • Η μάσκα είναι υποχρεωτική σε όλους τους χώρους του θεάτρου και καθ’ όλη τη διάρκεια της παράστασης.

Η εταιρία παραγωγής A PRIORI και η παράστασή της ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ (η οποία φιλοξενείται την τρέχουσα καλλιτεχνική περίοδο στο θέατρο Άνεσις) αναγκάζεται να ακολουθήσει τον κανονισμό λειτουργίας του θεάτρου, κρίνει, όμως, αναγκαίο να επικοινωνήσει ότι τάσσεται κατά της περιθωριοποίησης των ανεμβολίαστων θεατών.

Σημείωμα Κωνσταντίνας Νικολαΐδη

Φτάσαμε τελικά στο 2021 και στα 7 έτη «ζωής» αυτής της αγαπημένης μου παράστασης και σας ευχαριστούμε, όλοι οι συντελεστές, για την μακροχρόνια στήριξή σας. Το έργο του Reginald Rose στέκεται, δυστυχώς, σήμερα πιο επίκαιρο και πιο αναγκαίο από ποτέ, μαχόμενο υπέρ της ελευθερίας. Υπέρ της ελευθερίας του λόγου, της ελευθερίας της σκέψης, της ελευθερίας της ίδιας μας της ύπαρξης που πασχίζει να κρατηθεί ζωντανή μέσα σ’ αυτή τη δυστοπική πραγματικότητα που βιώνουμε. Μάχεται, επίσης, υπέρ της ευγένειας, της αποδοχής της διαφορετικότητας, του σεβασμού και της συγχώρεσης, αξίες οι οποίες παρά του ότι μας αποκάλυψαν απότομα κατά τον τελευταίο χρόνο την ευθραυστότητά τους, κατέχουν αδιαμφισβήτητα την ικανότητα να δυναμώνουν περισσότερο μέσα από κάθε πληγή τους. Αυτά είναι ΟΙ 12 ΕΝΟΡΚΟΙ για μένα τη δεδομένη στιγμή. Όσα μου ψιθυρίζουν και μου κραυγάζουν σε κάθε πρόβα και όσα επιθυμώ να ψιθυρίσουν και να κραυγάσουν σ’ εσάς σε κάθε παράσταση.

Υπεύθυνη Επικοινωνίας της παράστασης

Άντζυ Νομικού

6932 25 80 73

angienomikou@gmail.com

 

 

 




Σχολιάστε