Ο Αντώνης Αντωνίου αποκλειστικά στο OTAVOICE

«Παραλλαγές πάπιας» του Ντέιβιντ Μάμετ  

Σε σκηνοθεσία Αντώνη Αντωνίου 

«Θεατρική Σκηνή του Αντώνη Αντωνίου» 

 

Ο Αντώνης Αντωνίου, ένας θεατράνθρωπος ταγμένος στο ποιοτικό θέατρο σκηνοθετεί και ερμηνεύει με τη Νατάσα Ασίκη το έργο του David Mamet «Παραλλαγές Πάπιας».  

Ο Αντώνης Αντωνίου και η Νατάσα Ασίκη ανθρώπινα, τρυφερά και αληθινά κεντούν με τα ίχνη της ψυχής τους εικόνες μιας πραγματικότητας που πολλές φορές μας τρομάζει, μας σαγηνεύει, μας μαγεύει ακριβώς διότι είναι ο καθρέπτης της ύπαρξής μας!  

 

Η Ελλάδα παράγει πολιτισμό, αλλά χωρίς ουσιαστική βοήθεια. Παράγει πολιτισμό με τον «πατριωτισμό των Ελλήνων», από την προσπάθεια μιας ομάδας νέων παιδιών να στερηθεί άλλα πράγματα. Αυτό γίνεται χρόνια.  

(Αντώνης Αντωνίου) 

Τι σημαίνει ο τίτλος Παραλλαγές Πάπιας και ποια είναι η ιδιαιτερότητα να σκηνοθετείς τον εαυτό σου; 

Το Παραλλαγές Πάπιας είναι ένα έργο του Mamet γραμμένο σε μια εποχή περίεργη, εποχή ανακατατάξεων (1972) προβληματισμώνΑυτό που το κάνει ξεχωριστό είναι το χιούμορ του, ένα χιούμορ που κάνει το έργο διαχρονικό και σχεδόν κλασικό το ερώτημα, σχεδόν κλασικό τον προβληματισμό. Έτσι μπορείς να το γευτείς, όπως ένα κινίνο, εξωτερικά πάρα πολύ γλυκό για να μπορέσεις να καταπιείς και το υπόλοιπο φάρμακο που υποτίθεται ότι κάνει καλό.  

Στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι ένα βάλσαμο στην ψυχή, στην σκέψη, στον ανθρώπινο προβληματισμό, απέναντι σε μια κοινωνία που είναι όπως είναι, που γίνεται ακόμη χειρότερη, με προβλήματα που στέκονται άμεσα για τη ζωή μας, κι αν όχι τη δική μας, τη ζωή των παιδιών μας˙ προβλήματα μόλυνσης, συμπεριφοράς, επικοινωνίας, προβλήματα που απασχολούν τον άνθρωπο από τότε που οργανώθηκε σε κοινωνίες. 

Ο Mamet  κάνει προσιτό αυτόν τον προβληματισμό, τον κάνει εύγευστο, έξυπνο και, κατά τη γνώμη μου, κολακεύει τον θεατή και τον θεωρεί ισότιμο συνομιλητή, πράγμα που δεν κάνουν πολλοί συγγραφείς. Ο Mamet έχει τη λύτρωση να θεωρεί τον κόσμο έξυπνο, τον εκτιμά, όπως κι εμείς ως ηθοποιοί εκτιμάμε τον κόσμο, γι΄αυτόν παίζουμε και για το θέατρό μας υπάρχει ο κόσμος. Αυτό είναι μια επικοινωνία πολύ σημαντική. Για τον λόγο αυτό είναι ένας από τους αγαπημένους μας συγγραφείς κυρίως για τον τρόπο που χειρίζεται τον λόγο και είναι γεγονός ότι εμείς τον πρωτοανεβάσαμε στην Ελλάδα κι ανεβάσαμε αργότερα κι άλλα δύο έργα του. Ο Mamet έχει μια ελλειπτικότητα και μια επαναλαμβανόμενη εμμονή σε κάποιες λέξεις, έννοιες, χωρίς να είναι διδακτικός και να κουνάει το δάκτυλο.  

Όσον αφορά τη σκηνοθεσία του εαυτού μου, είναι κάτι που δεν το σκέφτομαι πια. Το κάνω χρόνια, το έχω συνηθίσει, νομίζω ότι βγαίνει από μόνο του, σαν αυτόματος πιλότος. Έχω φοβερή συμπαράσταση και από τη Νατάσα που είμαστε και δουλεύουμε τόσα χρόνια μαζί αλλά και από όλους τους συνεργάτες μου. Είναι πράγματι πολύ ενδιαφέρον και, άλλωστε, νομίζω ότι και ο σκηνοθέτης γεννήθηκε μέσα από το θέατρο, από τους ηθοποιούς. Ακόμη και τώρα που έχει εξελιχθεί, σπάνια βλέπουμε σκηνοθέτη που να μην έχει πατήσει το σανίδι, ενώ οι πιο πετυχημένοι σκηνοθέτες είναι εκείνοι που έχουν βιώσει τη σχέση της υποκριτικής.  

Προσωπικά, δεν μπορώ να ξεχωρίσω κάποια από τις δύο ιδιότητες, και οι δύο είναι συναρπαστικές, γιατί έχουν ένα πολύ συγκεκριμένο θέλγητρο, διαλέγεις το έργο, το ανεβάζεις όπως θέλεις,  το παίζεις όπως θέλεις κι αν το κάνεις σωστά, δημιουργείς μια μεγάλη επιτυχία.  

Υπάρχει κάποιος ρόλος που θα θέλατε να ερμηνεύσετε; 

Υπάρχουν πολλά έργα που θα ήθελα να ανεβάσω αλλά τα οικονομικά μιας θεατρικής παραγωγής δεν μας επιτρέπουν να ανοιχτούμε σε πολυπρόσωπα έργα κλασικού ρεπερτορίου. Οπότε επιλέγουμε αξιόλογα έργα ολιγοπρόσωπα. Σε αυτό το θέατρο έχουμε ανεβάσει Ηλέκτρα του Σοφοκλή, έχω σκηνοθετήσει σε άλλο θέατρο την Αντιγόνη του Σοφοκλή και έχω παίξει και Ευριπίδη. Δε νομίζω ότι υπάρχει κόκκινη γραμμή όσον αφορά τη διασκευή, απλώς αφορά το πώς σου μιλάει κάθε φορά το έργο και πώς οι συνεργάτες σου αξιοποιούν τη δουλειά που μπορεί να γίνει. Επειδή όμως υπάρχει ένα μεγάλο πρόβλημα, ο πολυπρόσωπος χορός του αρχαίου δράματος, είναι πολύ δύσκολο να ανέβει μια τραγωδία. Δεν έχω ενδοιασμό να ανεβαίνει αρχαίο δράμα σε κλειστό χώρο, απλώς είναι πολυδάπανο. 

Αν είχατε μπροστά σας τον συγγραφέα τι θα τον ρωτούσατε; 

Αν έχει κάποιο καινούργιο έργο να διαβάσω! 

Ποια είναι τα στοιχεία του ρόλου που σας γοητεύουν ή σας τρομάζουν; 

Με προβλημάτισε πολύ. Είναι ένας ρόλος σαν μια άνω τελεία. Δεν είχε κάτι να μπορείς να χτίσεις και αυτό έπρεπε να το στήσεις μόνος σου. Ο Mamet αφήνει μια πολύ μεγάλη ελευθερία, θεωρώντας ότι εξαρτάται από τον σκηνοθέτη και τους ηθοποιούς ο τρόπος που θα στηθεί η παράσταση. Δεν μας δίνει κανένα στοιχείο για αυτούς του ανθρώπους, ούτε καν εάν γνωρίζονται, κι εγώ δεν έπεσα στην παγίδα να το ψάξω, παρά πήρα ως δεδομένο ότι «είναι αυτοί που βλέπουμε». Φαντάσου ότι συναντάς έναν άνθρωπο στο λεωφορείο και μιλάς μαζί του για όσα σε απασχολούν, όση ώρα διαρκεί το ταξίδι αυτό. Αυτή είναι η σχέση και αυτές οι ευκολίες μπορεί να είναι και δυσκολίες και για τον ηθοποιό και για τον θεατή. Οπότε, τόσο ο θεατής όσο και ο ηθοποιός πρέπει να διαχειριστούν αυτή τη σχέση των 65 λεπτών βάζοντας έναν βαθύ προβληματισμό που γίνεται κατανοητός και από τις δύο πλευρές. Θα πρέπει να γκρεμίσει κανείς την ψυχική του άμυνα και να ανοιχτεί όπως ανοίγονται οι χαρακτήρες του έργου. 

Η Ελλάδα παράγει πολιτισμό σήμερα; 

Η Ελλάδα έχει μια βαριά κληρονομιά και είναι υποχρεωμένη να παράγει πολιτισμό και το κάνει. Πιστεύω ότι η πληθώρα των θεατρικών παραστάσεων είναι ευτυχία, ακόμη και η δουλειά που γίνεται στη λογοτεχνία, στα εικαστικά που είναι τεράστια. Θυμάμαι όταν ήμουν μικρός, σε κάθε γειτονιά τεντώναμε ένα σεντόνι και παίζαμε Καραγκιόζη και δε μας είπε κανείς πόσοι Καραγκιόζηδες παίζουν  στην Ελλάδα ολόκληρη. Θεωρώ ότι η ποσότητα παραγωγής δείχνει μια ανησυχία, μια διάθεση να πει κανείς τη δική του γνώμη δημόσια, όπως κάποιος εκδίδει μια ποιητική συλλογή, είναι μια προσφορά, ανεξάρτητα από την επιτυχία, η πρόθεση είναι η προσφορά.  

Άρα, η Ελλάδα παράγει πολιτισμό, αλλά χωρίς ουσιαστική βοήθεια. Παράγει πολιτισμό με τον «πατριωτισμό των Ελλήνων», από την προσπάθεια μιας ομάδας νέων παιδιών να στερηθεί άλλα πράγματα. Αυτό γίνεται χρόνια. 

Πως αφήνετε πίσω σας τη σκηνή κάθε φορά που τελειώνει η παράσταση; 

Φεύγω με ένα υπέροχο συναίσθημα. Ολοκληρώνεται μία σχέση και έχεις την προσδοκία ότι αύριο θα έχεις άλλη μια τέτοια σχέση. Και κάθε παράσταση είναι διαφορετική.  Η διαφορετική αντίδραση του κοινού διαμορφώνει μια άλλη παράσταση, εντελώς καινούργια. 

Τι περιμένετε από το θέατρο; 

Ηρεμία, υγεία ψυχική, χαρά, όλα τα συναισθήματα που μπορεί να σου δώσει μια επαφή με τον κόσμο. 

Ποια είναι η σχέση σας με την τηλεόραση: 

Είναι ένα πολύ δυνατό μέσο και πρέπει κανείς να την αξιοποιήσει. Μια καλή τηλεόραση είναι ευλογία, μια κακή τηλεόραση είναι κατάρα.  Έχω όμως παρατηρήσει ότι όταν η τηλεόραση πέφτει σε επίπεδο ο κόσμος γυρίζει την πλάτη του και αυτό είναι παρήγορο, διότι ο κόσμος δεν εισπράττει ό,τι του σερβίρει η τηλεόραση. Αυτές οι εποχές πέρασαν διότι οι επιλογές είναι πολλές και έτσι η ίδια η τηλεόραση προσπαθεί να ανεβάσει το επίπεδο κι αυτό είναι προς όφελος όλων. 

Τι θα θέλατε να παίρνει ο θεατής φεύγοντας; 

Ένα μεγάλο χαμόγελο, σα να πήγε μια μεγάλη βόλτα στο πάρκο και αρκετό προβληματισμό για τις επόμενες μέρες. Kαι ο Mamet αν και επηρεάστηκε από άλλου δραματουργούς, όπως ο Becketσου αφήνει μια ελπίδα, διαμορφώνει έναν δικό του δρόμο κι έτσι δείχνει πόσο σπουδαίος είναι αν και θίγει ζητήματα όπως ο θάνατος, η μοναξιά˙ έχει μια απογειωτική ματιά και κάθε φορά εξαρτάται από τον θεατή, από την ποιότητά του αυτό που θα αξιοποιήσει από κάθε παράσταση. 

 

Μετάφραση:Μιχαέλα Αντωνίου – Χαρακοπούλου
Σκηνοθεσία:Αντώνης Αντωνίου
Σκηνικά – Κοστούμια:Νίκος Κασαπάκης
Φωτισμοί:Μαριέττα Παυλάκη
ΕπικοινωνίαΆντζυ ΝομικούApriori)
Παίζουν οι ηθοποιοί
Αντώνης Αντωνίου
Νατάσα Ασίκη 

Παραστάσεις από 18/10/2019 :Τετάρτη 19:00, Πέμπτη , Παρασκευή & Σάββατο 21:00 & Κυριακή 20:00
Διάρκεια παράστασης :65 λεπτά χωρίς διάλειμμα
Τιμές εισιτηρίων:Τετάρτη & Πέμπτη γενική είσοδος 10 ευρώ
Παρασκευή Σάββατο & Κυριακή Γενική είσοδος 15 ευρώ και 10 ευρώ για Φοιτητές, Ανέργους & ΑΜΕΑ
Η κάρτα Αθηνόραμα club ισχύει για όλες τις μέρες και η τιμή της είναι για τα 2 άτομα 15 ευρώ.
Για κρατήσεις θέσεων:2102236890 ήhttps://www.viva.gr/tickets/
theater/theatrikiskini/davidmametparallagespapias/
 

 




Σχολιάστε