Η Ελένη Σταυράκη αποκλειστικά στο OTAVOICE

H παράσταση «Κυρά της Θάλασσας», συνεχίζεται στο θέατρο ΕΚΑΤΗ σε σκηνοθεσία Βαλεντίνης Λουρμπά.

Μιλήσαμε με τις κόρες του γιατρού Wangel, για να αφουγκραστούμε τα οράματα και τις σκέψεις δύο ηρωίδων που με τον δικό τους τρόπο στοιχειοθετούν το ιψενικό σύμπαν της εξαιρετικής αυτής παράστασης.

Η Ελένη Σταυράκη είναι η μεγαλύτερη κόρη του γιατρού Wangel. Ας δούμε τι μας λέει η Bolette για το δικό της ζωτικό ψεύδος.

 

Η Κυρά της Θάλασσας είναι η πρώτη σαν εμπειρία με τον Ibsen;

“Πρόκειται για τη δεύτερη συνάντησή μου επί σκηνής, με τον Ίψεν. Η πρώτη μου, ήταν στις εξετάσεις πτυχίου, στη σχολή Βεάκη, με τα έργα του «Αρχιμάστορας Σόλνες, Ο Εχθρός του Λαού και Πέερ Γκυντ”.

Τι σημαίνει για εσάς ζωτικό ψεύδος;

“Για εμένα, ως Ελένη, ζωτικό ψεύδος είναι ο έρωτας, στην οποιαδήποτέ του μορφή, γιατί συνίσταται στην έστω και παροδική απώλεια της αίσθησης του θανάτου, η οποία είναι η μοναδική ουσιαστική προσωποποίηση της έννοιας του υπαρκτού φόβου. Τη στιγμή που ερωτεύεσαι, παραιτείσαι έστω και προσωρινά από το όνειρο του να ξαναερωτευτείς. Αποκτάς, μια σίγουρη, παγιωμένη άποψη, συμβιβάζεσαι. Για εμένα ως Μπόλετ και δραματική ηρωίδα του Ίψεν, το ζωτικό ψεύδος, είναι η ελπίδα για φυγή από τον προσωπικό μου εγκλωβισμό. Η φυλακή μου, έχει κοινωνικές, μα και ψυχολογικές διαστάσεις. Κι εγώ κατά βάθος τη θαυμάζω την Ελίντα, όταν μαθαίνω πως αποφάσισε να δράσει, να φύγει, όσο και να με πληγώνει ταυτόχρονα, αυτό. Κατά βάθος, τελικά, πρόκειται για ένα γυμνό ψέμα, διότι στην ουσία αντικαθιστώ τον εγκλωβισμό μου, με έναν καινούργιο εγκλωβισμό και εκβιασμό, κι αυτό γεννάται από μία φαινομενικά, ελεύθερη επιλογή που καθρεφτίζεται στο πρόσωπο του Άρνχολμ  και στην πρόταση γάμου . Παραιτούμαι από το όνειρο, την ίδια στιγμή που επιλέγω να το ζήσω. Τεράστια εσωτερική σύγκρουση και αντίφαση”.

Ποια στοιχεία σας ενέπνευσαν να ερμηνεύσετε την Μπολέτ;

“Το ότι πρόκειται για μια ηρωίδα του Ίψεν.  Το γεγονός ότι θυσιάζεται μέσα στο ζωτικό της ψεύδος. Κυρίως, το ότι δεν έχει βιώσει τον έρωτα, ενώ είναι μητέρα για την αδερφή της, αλλά και για τον πατέρα της, κι άλλα πολλά…Σίγουρα, αποτέλεσε πρόκληση η συνεργασία  και η χημεία με τους συγκεκριμένους ανθρώπους”.

Ποια είναι πραγματικά η Μπολέτ;

“Η Μπόλετ, είναι όσα προείπα κι άλλα πολλά που γίνονται αντιληπτά μόνο στην ανάγνωση του έργου και στην παράσταση, μέσω της σκέψης και των αισθήσεων… Σίγουρα, πάντως, είναι μία άλλη Ελίντα”.

Υπάρχουν αντιφατικά στοιχεία στον ρόλο σας; Δηλαδή υπάρχουν κάποια στοιχεία που σας συγκινούν και κάποια άλλα που σας τρομάζουν;

“Όλα τα στοιχεία που έχω αντιληφθεί μέχρι τώρα, με συγκινούν και με τρομάζουν ταυτόχρονα, και του έργου, και του ρόλου. Σε σχέση με την Μπόλετ, όπως ήδη ανέφερα, οι δύο όψεις της επιλογής και της πραγματοποίησης του ονείρου της. Ουσιαστικά δεν έχει άλλη επιλογή… έλα όμως που έχει…Η σχετικότητα των πραγμάτων, σε κάθε εποχή. Ο Ίψεν, ήξερε τι έγραφε…και νομίζω απευθύνεται σε όλους τους ανθρώπους ξεχωριστά. Ανεξαρτήτως χρόνου και εποχής, ο εγκλωβισμός υφίσταται”.

Πώς θα δρούσατε εσείς στη θέση της Μπολέτ;

“Στη θέση της Μπόλετ, δε θα παντρευόμουν, θα αναζητούσα τον αληθινό έρωτα, το ιδεώδες, ώσπου να πίστευα πως θα το είχα βρει.. Μέχρι κι ανάμεσα στους ταξιδιώτες του μεσονυχτίου. Ή  θα έμπαινα λαθρεπιβάτης σε κάποιο πλοίο. Ίσως να παντρευόμουν, αλλά μάλλον θα το έσκαγα από το γάμο μου… Μιλάω ωστόσο, εκ του ασφαλούς”.

Τι μάς λέει ο Ibsen σήμερα;

“Μας λέει παραδείγματος χάριν, ότι ακόμη κι αν ακούμε φωνές μέσα στο κεφάλι μας, πρέπει να αναζητάμε τις αιτίες τις ανθρώπινης ύπαρξης και της τέχνης, τη γνώση του εαυτού μας και την αυτοβελτίωση, με οποιοδήποτε κόστος”.

Ποιο είδος θεατή γοητεύεται από τον Ibsen;

“Πιστεύω πως οι μεγάλοι συγγραφείς μπορούν να μιλήσουν σε όλους μας, αν τους δώσουμε την ευκαιρία, και σίγουρα μέσω της παράστασης, του εγκεφάλου,  της διέγερσης της ψυχής και των αισθήσεων”.

 

Λία Τσεκούρα,

Μουσικός, Ανάδειξη και Παρουσίαση Θεατρικών και Μουσικών Παραστάσεων.




Σχολιάστε