OTA VOICE
Ειδήσεις Πολιτική Ροή Ειδήσεων Γενική

Άκαρπες οι έρευνες για τον εντοπισμό του κυβερνήτη του Φάντομ- Το σενάριο της μοιραίας πτώσης

Ενώ οι Ένοπλες Δυνάμεις πενθούν τον χαμό του 29χρονου υποσμηναγού, Μάριου-Μιχαήλ Τουρούτσικα συνεχίστηκαν όλη τη νύχτα οι έρευνες στην θαλάσσια περιοχή 8 ναυτικά μίλια ανοιχτά του Κατάκολου για τον εντοπισμό του αγνοούμενου 31χρονου Σμηναγού Ευστάθιου Τσιτλακίδη, κυβερνήτη του μοιραίου Phantom F-4 της 338 Μοίρας, από την 117 Πτέρυγα Μάχης της Ανδραβίδας, που συνετρίβη χθες στις 10.40 το πρωί.

 

Όσο περνούν οι ώρες οι ελπίδες εξανεμίζονται. Ωστόσο, όλη τη νύχτα δεν σταμάτησε να πετά στην περιοχή ένα C-130Η της Πολεμικής Αεροπορίας το οποίο πετούσε φωτιστικές φωτοβολίδες ενώ πετούσαν εναλλάξ όλη τη νύχτα ένα Super Puma της ΠΑ και ένα Sikorsky SeaHawk του ΠΝ ενώ τις πρωινές ώρες προστέθηκε στις έρευνες και ένα ελικόπτερο Agusta Bell.

Ταυτόχρονα, σημαντική είναι η συνδρομή από τα 4 πλωτά του Λιμενικού Σώματος μαζί με το ναυαγοσωστικό, που με μεγάλες μονάδες φώτιζαν την θαλάσσια περιοχή.

Στην περιοχή, σύμφωνα με το ΑΠΕ, επιχειρούν δύο δύτες της Κινητής Ομάδας Συντήρησης Υποβρυχίων και Θαλάσσιων Εγκαταστάσεων (ΚΟΣΥΦΕ) της 206 Πτέρυγας Αεροπορικών Υποδομών και τρεις δύτες της 31 Μοίρας Επιχειρήσεων Έρευνας και Διάσωσης.

Οι δύτες επιχειρούν σε ναυαγοσωστικό μέσο του Λιμενικού Σώματος με την αρωγή υποβρυχίου ρομπότ που έχει τη δυνατότητα να φτάνει σε βάθος έως εκατό μέτρων.

Το άσχημο σενάριο που πλέον εξετάζεται σοβαρά είναι ο 31χρονος Σμηναγός να μην πρόλαβε να εγκαταλείψει το μαχητικό, κάνοντας χρήση του ειδικού εκτινασσόμενου καθίσματος που διαθέτει. Βάσει αυτού του σεναρίου εκτιμάται ότι είναι πιθανό να βρίσκεται δεμένος στο κάθισμά του, με το βασικό τμήμα της ατράκτου του μαχητικού.

Το συγκεκριμένο σημείο της συντριβής έχει βάθος 1.000 μέτρα ενώ η μορφολογία του βυθού παρουσιάζει μία χαράδρα, μήκους άνω των 100 μέτρων. Γι’ αυτό τον λόγο λοιπόν, σύμφωνα με επιβεβαιωμένες πληροφορίες του enikos.gr, επιστρατεύεται το ΝΑΥΤΙΛΟΣ του Πολεμικού Ναυτικού.

Μαζί με ακόμη ένα διθέσιο Phantom ομοίου τύπου επρόκειτο να κάνουν άσκηση «χαμηλής ναυτιλίας», πτήση σε πολύ χαμηλό ύψος στα 300 πόδια δηλαδή. Είναι μια πολύ δύσκολη άσκηση, για κάποιους ακραία, όπου το αεροσκάφος πετά πολύ χαμηλά με σκοπό την αποφυγή εντοπισμού από ραντάρ σε περίπτωση πολεμικής αποστολής. Το αεροσκάφος πετά ακολουθώντας το ανάγλυφο του εδάφους, στην περίπτωση του σμηναγού Τσιτλακίδη και του υποσμηναγού Τουρούτσικα το F-4 Phantom πετούσε λίγο πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας.

Είναι κοινό μυστικό ότι στις ασκήσεις αυτές πολύ συχνά τα μαχητικά πετούν πολύ πιο χαμηλά από τα 300 πόδια -δηλαδή 100 μέτρα- ώστε οι συνθήκες του γυμνασίου να είναι όσο το δυνατόν πιο αληθοφανείς. «Πολλές φορές μπορεί να πας πολύ πιο κάτω και μετά, όταν ανεβαίνεις στα 300 πόδια νομίζεις ότι βρίσκεσαι στα 40.000 πόδια» λέει στο protothema.gr παλαιός Phantom-ας, ένας δηλαδή από τους πιλότους που έχουν εκπαιδευθεί στον χειρισμό των αμερικανικής σχεδίασης και κατασκευής αεροσκαφών που άρχισαν να εντάσσονται στην Πολεμική Αεροπορία το 1974.

Το μοιραίο F-4E Phantom II με αριθμό 507 φαίνεται ότι ήταν ένα από τα πρώτα έξι αεροσκάφη που παραλήφθηκαν από την Πολεμική Αεροπορία το 1974. Περί το 2000 εκσυγχρονίστηκε, όμως παρά την αναβάθμισή του αυτή δεν παύει να είναι ένα αεροσκάφος σε υπηρεσία επί σχεδόν 50 χρόνια. Μετά την χθεσινή συντριβή του Φάντομ με το serial number 507, στην 338 Μοίρα και κατά συνέπεια σε ολόκληρη την Πολεμική Αεροπορία έχουν απομείνει 33 F-4E Phantom II.

Πώς έγινε η άσκηση

Στις 10:30 το πρωί της Δευτέρας 30 Ιανουαρίου, 15 λεπτά μετά την απογείωσή τους από τη βάση της Ανδραβίδας, ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας για άγνωστους μέχρι στιγμής λόγους κατέπεσαν στη θάλασσα με αποτέλεσμα το Phantom τους να συντριβεί. Ο συγκυβερνήτης Τουρούτσικας ανακηρύχθηκε νεκρός λίγες ώρες μετά, από κάποιο εύρημα που πιστοποίησε ότι έχασε τη ζωή του κατά την πτώση του F-4. Η έρευνα για τον σμηναγό Τσιτλακίδη θα συνεχιστεί μέχρι να συμπληρωθούν 72 ώρες από την συντριβή του Phantom, όπως προβλέπουν τα πρωτόκολλα, έστω κι αν οι ελπίδες να εντοπιστεί εν ζωή μειώνονται όσο περνούν οι ώρες.

Από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας δεν απαντούν στο ερώτημα αν ο εντοπισμός ενός από τα δύο αλεξίπτωτα σημαίνει ότι οι πιλότοι προσπάθησαν τελευταία στιγμή να κάνουν χρήση του εκτινασσόμενου καθίσματος αλλά δεν τα κατάφεραν. Ανώτατες στρατιωτικές πηγές είπαν από τις 11:30 το πρωί της Δευτέρας στο protothema.gr ότι οι πιλότοι δεν πρόλαβαν να εγκαταλείψουν το Φάντομ πριν την συντριβή.

Σύμφωνα με διασταυρωμένες πληροφορίες, δευτερόλεπτα πριν το F-4 Phantom πέσει στη θάλασσα οι πιλότοι του μαχητικού έκαναν κλειστή στροφή κινούμενοι σε πολύ χαμηλό ύψος πάνω από τη θάλασσα. Σε ποιο ακριβώς ύψος πετούσαν, δηλαδή πόσα πόδια πάνω από τη θάλασσα, είναι κάτι που θα καταθέσουν οι πιλότοι του «bravo 1» δηλαδή του προπορευόμενου Phantom που είχε το ρόλο του αρχηγού του ζεύγους στην επιτροπή διερεύνησης. Τι μπορεί να συνέβη και το Phantom κατέπεσε στη θάλασσα είναι άγνωστο. Επικοινωνία δεν έχει καταγραφεί, κάποιο τελευταίο μήνυμα δεν φαίνεται να εξέπεμψαν ο σμηναγός Τσιτλακίδης και ο υποσμηναγός Τουρούτσικας. Είναι άλλωστε πολύ δύσκολο στις συνθήκες της άσκησης «χαμηλής ναυτιλίας», αφού σε τόσο ακραίες συνθήκες οι πιλότοι δεν χάνουν χρόνο πατώντας το μπουτόν επικοινωνίας, πρώτο τους μέλημα είναι να σώσουν το αεροσκάφος και μετά να διασωθούν. Μπορεί να συνέβη κάποια μηχανική βλάβη; Μπορεί να έχασαν την ώση τους και οι δύο turbojet κινητήρες του Phantom; Τίποτα δεν είναι απίθανο, ούτε καν το ενδεχόμενο μιας αεροδυναμικής βλάβης που μπορεί να αποβεί μοιραία στις ακραίες συνθήκες της χαμηλής πτήσης που εκτελούσαν οι δύο πιλότοι.

Οι πιλότοι των Phantom περνούν δύσκολη και επίπονη εκπαίδευση, τόσο στη θέση του συγκυβερνήτη όσο και ως κυβερνήτες. Και κάθε Phantom-ας για να γίνει κυβερνήτης πρέπει να έχει συμπληρώσει 3 με 5 χρόνια ως συγκυβερνήτης, να περάσει το Σχολείο Μετεκπαίδευσης και αφού περάσουν όλα τα «checks» σωστά να γίνει κυβερνήτης. Ο συγκυβερνήτης Μάριος-Μιχαήλ Τουρούτσικας ήταν στην 338 Μοίρα από τον Απρίλιο του 2019. Ο αγνοούμενος σμηναγός Ευστάθιος Τσιτλακίδης ήταν στην 338 της Ανδραβίδας από τον Μάιο του 2016. Πετούσε ως συγκυβερνήτης στα F-4 μέχρι τον Δεκέμβριο του 2021. Τότε ξεκίνησε το ΣΜΕΤ για να γίνει κυβερνήτης και τελείωσε το σχολείο τον Δεκέμβριο του 2022, με απλά λόγια ως κυβερνήτης στα Phantom είχε βγει πριν από ένα μήνα και κάτι.

Σχετικά Άρθρα

ΥΠΕΞ Ιράν για το πλήγμα στην Ισφαχάν – «Έμοιαζαν με παιχνίδια, όχι με drones»

otavoice

Σε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης ο Ισημερινός λόγω ενεργειακής κρίσης

otavoice

Πώς υπολογίζεται το Δώρο Πάσχα- Μέχρι πότε πρέπει να εξοφληθεί

otavoice

Γάζα: Το Ισραήλ ισχυρίζεται ότι πέρασαν 276 φορτηγά με ανθρωπιστική βοήθεια

otavoice

«Ανακαινίζω-Νοικιάζω»: 343 εγκρίσεις την πρώτη εβδομάδα

otavoice

Εύθραυστη ηρεμία στη Μέση Ανατολή – «Γρίφος» τα επόμενα βήματα

otavoice