Μνημόνιο Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού

Σχολιάζει ο Θεόδωρος Αντωνόπουλος

Στη συζήτηση που ξεκίνησε με αφορμή το «Μνημόνιο Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού» και συνυπέγραψαν το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο Σύνδεσμος Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ), το Μη Κερδοσκοπικό Φυσιολατρικό Σωματείο με την Επωνυμία «Περιπατητική Ομάδα Υμηττού», το «ΜΑΙΝΑΛΟΝ Κοιν.Σ.Επ.», το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο – Σχολή Αγρονόμων Τοπογράφων Μηχανικών και το Σώμα Ελλήνων Προσκόπων, ως πολίτης του Δήμου Ελληνικού Αργυρούπολης ο οποίος εντάσσετε στο μνημόνιο αυτό, καταθέτω τις δικές μου σκέψεις έξω από κάθε αντιπολιτευτική ή ευρύτερα δημοτική ή πολιτική παράταξη.
Υμηττός. Ένα από τα τρία βουνά της Αθήνας που μαζί με την Πεντέλη και την Πάρνηθα αγκαλιάζουν τον Αθηναϊκό αστικό ιστό και το Αττικό τοπίο.

Αν και ο κύριος όγκος του βουνού είναι συμπαγής, στις παρυφές των Πόλεων που καταλήγει αποτελεί πνεύμονα οξυγόνου και πρασίνου, πρέπει να είναι και πόλος οικολογικής, περιβαντολλογικής, τουριστικής ανάπτυξης.
Είναι μια απόλυτη διέξοδος ανάσας ειδικά για τα νότια προάστεια της Αθήνας. Η ουσιαστική αναδάσωση στο προσβάσιμο σημείο ενός βουνού που διαθέτει βαθιές πλαγιές και λεκάνες και δεν συνδέετε πουθενά από διελεύσεις, διαμορφώνει μια περίμετρο 65 περίπου χλμ και καλύπτει έκταση 81 τετ.χλμ., με μέγιστο μήκος 20 χλμ και μέγιστο πλάτος 6 χλμ, με πολύ απότομες πλαγιές, δημιουργεί δύο σαφώς διακριτές ενότητες, τον Βόρειο Υμηττό και το Νότιο Υμηττό.
Ο Βόρειος Υμηττός είναι μεγαλύτερος και υψηλότερος (ψηλότερη κορυφή Εύζωνας, 1029 μ.) και αρκετά δασωμένος. Αντίθετα, ο Νότιος Υμηττός, που στην αρχαιότητα ονομαζόταν Ελάσσων ή Άνυδρος Υμηττός, είναι χαμηλότερος (774 μ) και, κατά κυριολεξία, άνυδρος. Λόγω σπανιότητας των επιφανειακών υδάτων, οι αγρότες άνοιξαν αρκετά πηγάδια.

Μέσα σε αυτό το εύρος που αναφέρετε παραπάνω το ζητούμενο είναι να δημιουργηθούν συνθήκες και οικονομικά διαθέσιμα που να μπορούν να στηρίξουν την ανάπλαση του Υμηττού. Το πόσο θα μπορέσει αυτό να επιτευχθεί δεν είναι μόνο θέμα του ΣΠΑΥ ή του Υπουργείου Περιβάλλοντος αλλά και των τοπικών κοινωνιών, περιβαλλοντικών, οικολογικών οργανώσεων και όποιου φορέα έχει άμεση σχέση με το βουνό και το δάσος.
Εκτιμώ ότι το Μνημόνιο Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΑΡΧΗ όμως σε καμία περίπτωση δεν φθάνει αυτό.
Ο Υμηττός από το σπήλαιο Νυμφολήπτου, τα λείψανα του βωμού του Ομβρίου Διός, τα σημαντικά μοναστήρια, με πιό γνωστή τη Μονή Καισαριανής, με πάνω από 60 σπήλαια και βάραθρα, με πιό αξιόλογο το σπήλαιο Κουτούκι, με πεζοπορικές διαδρομές που αρκετές έχουν σηματοδοτηθεί και περπατιώνται καθημερινά, με αρκετά αναρριχητικά πεδία και προτάσεις ορεινού τρεξίματος, που απλώνονται τόσο στον Βόρειο, όσο και στον Νότιο Υμηττό, με την ύπαρξη δύο μικρών καταφυγίων επιβάλλουν πέρα από τον όποιο συντονισμό, είτε μέσω Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας είτε μέσω του Συνδέσμου Προστασίας και Ανάπτυξης Υμηττού (ΣΠΑΥ) την διεύρυνση πέραν του Μνημονίου Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού, την δημοσιοποίηση των ακριβών προτεραιοτήτων για την ολοκλήρωση και την περαιτέρω ανάπτυξη του βουνού του Υμηττού
Ο Υμηττός δεν πρέπει να παραμείνει ένα βουνό κουφάρι, ανάμνηση του αντικείμενου της εντατικής λατομικής και μεταλλευτικής δραστηριότητας του παρελθόντος ή έρμαιο των καταπατητών.
Όλα αυτά ανήκουν στο χθες.
Σήμερα προέχει ολική πρόταση και όχι αποσπασματική προσέγγιση του Θέματος.
Τι σημαίνει Μνημόνιο Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού;
Απολύτως τίποτα.
Θέλει βάθος χρόνου, ουσιαστική διαβούλευση. Υπουργοί και Δήμαρχοι σήμερα είναι, αύριο δεν είναι. Ο Υμηττός πρέπει να δώσει ανάσες στην Αττική μας και όχι φώτα και επικοινωνιακά πυροτεχνήματα.
Το μόνο που αναγνωρίζω στην υπογραφή του Μνημόνιού Συνεργασίας για τα μονοπάτια του Υμηττού είναι ότι άνοιξαν την συζήτηση . Οι πολίτες πρέπει να παρέμβουν. Απαιτείτε άμεση κινητοποίηση. Ελάχιστη συμφωνία.
Χάνουμε το Πράσινο στο πρώην Αεροδρόμιο,δεν δικαιούμαστε να μην διεκδικήσουμε το Πράσινο στον Υμηττό.




Σχολιάστε